Hyundai i20 (GB/IB) Instructieboekje (2014-2020): Automatische transmissievloeistof
(INDIEN VAN TOEPASSING)
Transmissievloeistofniveau controleren
Het niveau van de automatische versnellingsbak moet regelmatig gecontroleerd worden.
Plaats het voertuig op vlakke ondergrond met de parkeerrem aangetrokken en controleer het vloeistof niveau volgens de volgende procedure.
1. Plaats de versnellingspook in de N (Neutraal) positie en laat de motor stationair draaien.
2. Nadat de aandrijving voldoende is opgewarmd [vloeistof temperatuur 70~80ºC (158~176ºF)] schakel, met de voet op de rem, de pook door alle posities en plaats dan de versnellingspook in N (Neutraal) of P (Par-keer) positie.
3. Controleer of het vloeistofniveau in de "HEET" range is op de peilstok.
Indien het vloeistofniveau lager is moet er olie worden toegevoegd. Indien het vloeistof niveauhoger is moet er olie worden afgetapt.
4. Indien het vloeistofniveau is gecontroleerd in koude conditie [vloeistof temperatuur 20~30ºC (68~86ºF)], moet eventueel worden bijgevuld tot aan de "KOUD" lijn. Controleer of het vloeistofniveau in overeenstemming met bovenstaande stap 2.
Het niveau van de automatische versnellingsbakolie moet gecontroleerd worden als de motor op werktermperatuur is.
Dit betekent dat de motor, radiator, radiator slang en uitlaatsysteem enz. erg warm zijn.
Wees daarom voor-zichtig bij het controleren van het olieniveau in verband met verbrandingsgevaar.
AANWIJZING
- Een te laag vloeistofniveau
veroorzaakt slip in de aandrijving.
Een te hoog niveau kan schuimvorming veroorzaken, verlies van vloeistof en storing in de aandrijving.
- Het gebruik van andere dan de voorgeschreven vloeistof kan storingen en defecten in de transmissie veroorzaken.
Informatie
"KOUD" bereik is alleen ter referentie en kan beter NIET gebruikt worden om het olieniveau te controleren.
Om te voorkomen dat de auto direct begint te rijden bij het inschakelen moet altijd de voet op de rem worden gehouden bij het inschakelen.
Informatie
Nieuwe automatische versnellingsbaksolie moet helder van kleur zijn, meestal rood. De rode kleur wordt toegevoegd zodat de reparateur het kan herkennen als automatische versnellingsbakolie.
De rode is geen indicatie is van kwaliteit van de vloeistof en is niet permanent. Door het rijden wordt de automatische-transmissievloeistof donkerder. Daarom, we raden aan u dat het systeem te laten vervangen door een erkende HYUNDAI-verdeler in overeenstemming met het Onderhoudsschema aan het begin van deze hoofdstuk.
Gebruik alleen de voorgeschreven automatische-transmissievloeistof.
(Zie "Aanbevolen smeer middelen en hoeveelheden" in hoofdstuk 8.)
Automatische- transmissievloeistof vervangen
We adviseren u de koelvloeistof te laten vervangen door een officiële HYUNDAI-dealer.
Rem-/koppelingsvloeistof
Niveau rem-en koppelingsvloeistof controleren Controleer regelmatig het niveau in het reservoir. Het vloeistofniveau dient zich tussen de merktekens MIN en MAX aan de zijkant van het reservoir ...
Ruitensproeiervloeistof
Ruitensproeiervloeistofniveau controleren De reservoir van de ruitensproeier is doorzichtig zodat u het niveau gemakkelijk kunt controleren. Controleer het vloeistofpeil in het sproeierre ...
Zie ook:
Seat Ibiza (Type 6F) Instructieboekje (2017-2024). Controlelampje
Er is een storing als:
Het controlelampje na enkele
seconden
niet weer uitgaat.
Het controlelampje brandt of
knippert
tijdens het rijden en er tegelijkertijd drie
waarschuwingssign ...
Peugeot 208 Instructieboekje (2012-2019). Remvloeistofniveau
Het remvloeistofniveau dient
zich
zo dicht mogelijk bij het merkteken
"MAX" te bevinden. Controleer
indien dit niet het geval is of de
remblokken van uw auto zijn
versleten.
Aftappen ...